Arbetsförslag lärcentrum inom vuxenutbildningen, YH och SFI
Förslag att använda lärcentrum som en medelpunkt för kommunikation, lärares, rektor, specialpedagog och SYV runt ISP och extra anpassningar utifrån uppdraget inom vuxenutbildningen med invidanpassning.
Utgångspunkten för samtalet med eleven för informationen är den individuella studieplanen av SYV eller läraren.
Specialpedagog och SYV skriver i ISP om specialpedagogiska anpassningar.
Arbetet leds av specialpedagog och samtal med lärare och elever inom vux och YH. Eleven kan samtala med läraren om ISP och extra anpassningar. Extra anpassningar noteras av läraren från dag 1 och ska sedan utvärderas. Detta kan steg under utbildningen, följs upp efter halva tiden.
Läraren kan läraren få information och eleven få information av specialpedagog om extra anpassningar som är insatta eller stödinsatser för elever som läraren får information om direkt av eleven. Förebyggande vid kursstart för att sedan följas upp efter halva studietiden.
Specialpedagogen gör specialpedagogiska anpassningar (Legimus och specialpedagogiska anpassningar vid läs-och skrivsvårigheter eller studieväg 1) av specialpedagog som utvecklar metoder med lärare som har högt stöd i forskningen såsom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Boktips Hjärnstark Anders Hansen | SFI Anna (vibloggar.nu)
Extra anpassningar görs av läraren i den ordinarie undervisningen. Lärcentrum är en plats för att starta upp den extra anpassningen. Den ska utvärderas av läraren. Den behöver inte dokumenteras.
Här kommer några förslag på extra anpassningar inom vuxenutbildningen.
Extra anpassningar
Hjälp att förstå texter
Dokumentera det i elevens ISP vid start.
Få ett undervisningsområde förklarat på annat sätt
Extra tydliga instruktioner
Stöd att sätta igång arbetet
Digital teknik med anpassade programvaror (inläsningstjänst, Legimus och talsyntes).
Anpassade läromedel
Någon extra utrustning
Extra färdighetsträning
Enstaka specialpedagogiska insatser
Anpassad möblering för individuella behov hos eleven
Enskilt rum och motiverande samtal
Anpassning i rastmiljön för att uppmuntra till samtal i alla ämnen
Anpassning för att förtydliga vardagsnära saker i elevutrymmen och på rast
Ett särskilt schema över skoldagen
Förlängd provtid
Muntliga test
Låna bärbar dator över dagen (hämtas i lärcentrum)
Yrkessvenska, språk och kunskapsutvecklande arbetssätt
Individanpassning med bärbara datorer för utlåning
Handledning av lärare eller specialpedagog
Vid kursstart utgå från lärcentrum och klassvis med läraren och Syv och läraren i anslutning till Lärcentrum. Gå igenom en studieplan åt gången. Syv och läraren skriver in om det uppkommer något. Specialpedagog förklarar extra anpassningar samtidigt som hon presenterar. Rektor presenterar. När eleverna är klara i styrhytten återgår de till datorerna. Specialpedagog skriver in anpassningar i styrhytten. När de är klara i styrhytten återkopplar alla innan vi tar nästa klass.
Exempel på hur en individuell studieplan kan se ut (mall från skolverket)
Av läraren i den ordinarie undervisningen med elevens tillåtelse från kursstart
Individuell studieplan – upprättad den: ______________
Organisationsuppgifter ansvarig huvudman för utbildningen | ||||||||||||||||||
1
Huvudman |
2
Beslutsdatum för antagning till utbildning |
|||||||||||||||||
Elevuppgifter | ||||||||||||||||||
3
Elevens namn |
4
Elevens personnummer |
|||||||||||||||||
5
Elevens adressuppgifter |
6
Elevens hemkommun (namn och kommunkod) |
|||||||||||||||||
7
Elevens tidigare arbetslivserfarenhet och studier |
||||||||||||||||||
8
Validering av kunskaper och kompetenser |
||||||||||||||||||
9
Elevens mål med studierna |
||||||||||||||||||
10
Elevens planerade studietid
|
a) Studiernas omfattning:
|
b) Totalt beräknad studietid: | 11
Eleven avser finansiera studierna med |
□ Studiemedel CSN
□ Annat |
||||||||||||||
12
Eventuella bilagor |
||||||||||||||||||
Nationella kurser, delkurser och orienteringskurser | ||||||||||||||||||
13
Kurskod |
14
Kursnamn |
15
Verksamhets- poäng/ omfattning |
16
Tidsplan
|
17
Studie-omfattning/ vecka |
18
Studieform |
19
Utbildning genomförs av |
20
Övriga villkor |
|||||||||||
Individuella kurser | ||||||||||||||||||
21
Kurskod |
22
Kursnamn |
23
Verksamhetspoäng |
24
Tidsplan |
25
Studie-omfattning/ vecka |
26
Studieform |
27
Utbildning genomförs av
|
28
Övriga villkor |
|||||||||||
29
Mål för individuell kurs Kurskod: |
||||||||||||||||||
Mål för individuell kurs
Kurskod: |
||||||||||||||||||
Revidering av studieplanen | ||||||||||||||||||
30
Datum |
31
Ändring från |
32
Ändring till |
33
Skäl för revidering/ändring |
|||||||||||||||
Insatser inom studie- och yrkesvägledning | ||||||||||||||||||
34
Individen har erbjudits studie- och yrkesvägledning |
Ja | Nej | Datum | Sign | ||||||||||||||
35
Individen har fått information om möjligheter till fortsatta studier |
Ja | Nej | Datum | Sign | ||||||||||||||
36
Individen har fått information om arbetslivets kompetens- och rekryteringsbehov |
Ja | Nej | Datum | Sign | ||||||||||||||
37
Individen har fått information om studieekonomiska förutsättningar |
Ja | Nej | Datum | Sign | ||||||||||||||
38
Individen har avböjt erbjudande om studie- och yrkesvägledning |
Ja | Nej | Datum | Sign | ||||||||||||||
Förslag av mig specialpedagog
Extra anpassningar | Använder | Fungerar/fungerar ej |
Få ett undervisningsområde förklarat på annat sätt | ||
Extra tydliga instruktioner | ||
Stöd att sätta igång arbetet | ||
Hjälp att förstå texter | ||
Digital teknik med anpassade programvaror (inläsningstjänst, Legimus och talsyntes). | ||
Anpassade läromedel | ||
Någon extra utrustning | ||
Extra färdighetsträning | ||
Enstaka specialpedagogiska insatser | ||
Anpassad möblering för individuella behov hos eleven | ||
Enskilt rum och motiverande samtal | ||
Anpassning i rastmiljön för att uppmuntra till samtal i alla ämnen | ||
Anpassning för att förtydliga vardagsnära saker i elevutrymmen och på rast | ||
Ett särskilt schema över skoldagen | ||
Förlängd provtid | ||
Muntliga test | ||
Låna dator under dagen | ||
Handledning (bäst resultat) | ||
Yrkessvenska
Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt |
Specialpedagogisk anpassning (görs av specialpedagog) på bokad tid i Lärcentrum Anpassning vid inloggning för studieväg 1 (görs av specialpedagog)
Legimus och 10% bibliotekstjänst eftersom viss utlåning av litteratur kan göras i Lärcentrum. (talbok kan göras av specialpedagog) Anpassning vid skrivning (görs av specialpedagog tillsammans med svensklärare i Lärcentrum)