Arbetsförslag lärcentrum inom vuxenutbildningen, YH, gymnasievux och SFI

Arbetsförslag lärcentrum inom vuxenutbildningen, YH och SFI

Förslag att använda lärcentrum som en medelpunkt för kommunikation, lärares, rektor, specialpedagog och SYV runt ISP och extra anpassningar utifrån uppdraget inom vuxenutbildningen med invidanpassning.

Utgångspunkten för samtalet med eleven för informationen är den individuella studieplanen av SYV eller läraren.

Specialpedagog och SYV skriver i ISP om specialpedagogiska anpassningar.

Arbetet leds av specialpedagog och samtal med    lärare och elever inom vux och YH. Eleven kan samtala med läraren om ISP och extra anpassningar. Extra anpassningar noteras av läraren från dag 1 och ska sedan utvärderas. Detta kan steg under utbildningen, följs upp efter halva tiden.

Läraren kan läraren få information och eleven få information av specialpedagog om extra anpassningar som är insatta eller stödinsatser för elever som läraren får information om direkt av eleven. Förebyggande vid kursstart för att sedan följas upp efter halva studietiden.

Specialpedagogen gör specialpedagogiska anpassningar (Legimus och specialpedagogiska anpassningar vid läs-och skrivsvårigheter eller studieväg 1) av specialpedagog som utvecklar metoder med lärare som har högt stöd i forskningen såsom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Boktips Hjärnstark Anders Hansen | SFI Anna (vibloggar.nu)

Extra anpassningar görs av läraren i den ordinarie undervisningen. Lärcentrum är en plats för att starta upp den extra anpassningen. Den ska utvärderas av läraren. Den behöver inte dokumenteras.

Här kommer några förslag på extra anpassningar inom vuxenutbildningen.

Extra anpassningar

Hjälp att förstå texter

Dokumentera det i elevens ISP vid start.

Få ett undervisningsområde förklarat på annat sätt

Extra tydliga instruktioner

Stöd att sätta igång arbetet

Digital teknik med anpassade programvaror (inläsningstjänst, Legimus och talsyntes).

Anpassade läromedel

Någon extra utrustning

Extra färdighetsträning

Enstaka specialpedagogiska insatser

Anpassad möblering för individuella behov hos eleven

Enskilt rum och motiverande samtal

Anpassning i rastmiljön för att uppmuntra till samtal i alla ämnen

Anpassning för att förtydliga vardagsnära saker i elevutrymmen och på rast

Ett särskilt schema över skoldagen

Förlängd provtid

Muntliga test

Låna bärbar dator över dagen (hämtas i lärcentrum)

Yrkessvenska, språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Individanpassning med bärbara datorer för utlåning

Handledning av lärare eller specialpedagog

 

Vid kursstart utgå från lärcentrum och klassvis med läraren och Syv och läraren i anslutning till Lärcentrum. Gå igenom en studieplan åt gången. Syv och läraren skriver in om det uppkommer något. Specialpedagog förklarar extra anpassningar samtidigt som hon presenterar. Rektor presenterar. När eleverna är klara i styrhytten återgår de till datorerna. Specialpedagog skriver in anpassningar i styrhytten. När de är klara i styrhytten återkopplar alla innan vi tar nästa klass.

Exempel på hur en individuell studieplan kan se ut (mall från skolverket)

Av läraren i den ordinarie undervisningen med elevens tillåtelse från kursstart

ISP

Individuell studieplan – upprättad den: ______________ 

Organisationsuppgifter ansvarig huvudman för utbildningen 
1 

Huvudman 

   

Beslutsdatum för antagning till utbildning 

 
Elevuppgifter 
3 

Elevens namn 

   

Elevens personnummer 

 
5 

Elevens adressuppgifter 

  6 

Elevens hemkommun (namn och kommunkod) 

 
7 

Elevens tidigare arbetslivserfarenhet och studier 

 
 

Validering av kunskaper och kompetenser 

 
9 

Elevens mål med studierna  

 
10 

Elevens planerade studietid 

 

a) Studiernas omfattning: 

 

 

b) Totalt beräknad studietid:  11 

Eleven avser finansiera studierna med 

Studiemedel CSN   

Annat 

12 

Eventuella bilagor  

 
Nationella kurser, delkurser och orienteringskurser 
13 

Kurskod 

14 

Kursnamn 

15 

Verksamhets- 

poäng/ 

omfattning 

16 

Tidsplan  

 

17 

Studie-omfattning/ 

vecka 

18 

Studieform 

19 

Utbildning genomförs av 

20 

Övriga villkor 

               
               
               
               
               
               
               
Individuella kurser 
21 

Kurskod 

22 

Kursnamn 

23 

Verksamhetspoäng 

24 

Tidsplan 

25 

Studie-omfattning/ 

vecka  

26 

Studieform 

27 

Utbildning genomförs av 

 

28 

Övriga villkor 

               
               
29 

Mål för individuell kurs 

Kurskod: 

 
Mål för individuell kurs 

Kurskod:  

 
Revidering av studieplanen 
30 

Datum 

31 

Ändring från 

32 

Ändring till 

33 

Skäl för revidering/ändring 

       
       
       
Insatser inom studie- och yrkesvägledning 
34 

Individen har erbjudits studie- och yrkesvägledning 

Ja  Nej  Datum  Sign 
       
35 

Individen har fått information om möjligheter till fortsatta studier 

Ja  Nej  Datum  Sign 
       
36 

Individen har fått information om arbetslivets kompetens- och rekryteringsbehov 

Ja  Nej  Datum  Sign 
       
37 

Individen har fått information om studieekonomiska förutsättningar 

Ja  Nej  Datum  Sign 
       
38 

Individen har avböjt erbjudande om studie- och yrkesvägledning 

Ja  Nej  Datum  Sign 
       

 Förslag av mig specialpedagog 

Extra anpassningar  Använder  Fungerar/fungerar ej 
Få ett undervisningsområde förklarat på annat sätt     
Extra tydliga instruktioner     
Stöd att sätta igång arbetet     
Hjälp att förstå texter     
Digital teknik med anpassade programvaror (inläsningstjänst, Legimus och talsyntes).     
Anpassade läromedel     
Någon extra utrustning     
Extra färdighetsträning     
Enstaka specialpedagogiska insatser     
Anpassad möblering för individuella behov hos eleven     
Enskilt rum och motiverande samtal     
Anpassning i rastmiljön för att uppmuntra till samtal i alla ämnen     
Anpassning för att förtydliga vardagsnära saker i elevutrymmen och på rast      
Ett särskilt schema över skoldagen     
Förlängd provtid     
Muntliga test     
Låna dator under dagen     
Handledning  (bäst resultat)    
Yrkessvenska 

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

   

 

Specialpedagogisk anpassning (görs av specialpedagog) på bokad tid i Lärcentrum Anpassning vid inloggning för studieväg 1 (görs av specialpedagog) 

Legimus och 10% bibliotekstjänst eftersom viss utlåning av litteratur kan göras i Lärcentrum. (talbok kan göras av specialpedagog) Anpassning vid skrivning (görs av specialpedagog tillsammans med svensklärare i Lärcentrum) 

 

Tillsammans lär vi oss svenska bäst!